Érettségi után, bepakolás előtt. Mit intézz el a kettő között?

Azaz a júliusi teendők külföldön továbbtanulóknak,

a személyes élményeimmel és meglátásaimmal kiegészítve

Lassan egy hete július, úgyhogy íme a második része a ‘Nyári teendők külföldre készülőknek’ cikksorozatnak, melynek első darabját megtaláljátok az alábbi linken: Lépések az érettségi után. 

julius_felirat.png

Ma olyan teendőkről lesz szó, amiket érdemes nem az utolsó pillanatra hagyni.

Úgyhogy nézzük mik azok, amikre inkább júliusban keríts sort.

Hol tartunk most?

Valószínűleg elfogadtad a számodra legkedvesebb egyetem ajánlatát, elküldted a supporting dokumentumokat, a lefordított érettségi bizonyítványod, és remélhetőleg az IELTS vizsgád is hamarosan az ő kezükben lesz.

Mire kell most fordítanod a figyelmedet?

Pihenésre. De tényleg. Szeptembertől nagyon sok új hatás ér majd, nagy lesz a pezsgés és csak kapkodni fogod a fejedet. Ezért ajánlom, hogy minél több időt tölts a barátaiddal és a családoddal. Kapcsolódj ki és töltődj fel. Szerezz sok új élményt és szervezz közös kalandot azokkal, akik fontosak neked. Így, ha elfogna a honvágy vagy magányosság, lesz milyen nyári programokra, hétvégékre, nyaralásokra, fesztiválokra visszaemlékezni. Felhívhatod a barátaidat, hogy újakat tervezzetek a következő hazameneteledre. 

Emellett pedig: 

teendok_felirat_1.png

Gyakorlati és adminisztratív teendők

1.) Mihamarabb tervezd meg a kiutazásodat és vedd meg a repjegyedet, mert a nyár folyamán emelkedni fognak az árak.

2.) Ehhez kapcsolódik, hogy ellenőrizd személyid és útleveled érvényességét. Ha kell csináltass újat. 

3.) Folyamatosan olvasd az email-jeidet és az egyetemedtől kapott tájékoztató leveleket, hogy semmilyen határidőről, szállásra jelentkezésről, könyv rendelésről, beiratkozásról, fizetésről ne csússz le.

4.) Gondolj a biztosításodra. Készíttess magadnak Európai Egészségbiztosítási Kártyát/Europen Insurance Card-ot (EHIC), ha EU tagállamba készülsz. Ehhez a legegyszerűbb itthon elintézned ezt. A NEU.67-es nyomtatványt kell kitöltened online és elvinni egy kormányhivatalba. 

Ha megkaptad a kártyát, mindig tartsd magadnál kint, ez nagyon fontos. Ha bármilyen orvosi szolgáltatást kell igénybe venned, szükséged lesz rá. (Még az egyetemi Health Center-ben is.)

Az Európai Egészségbiztosítási Kártya alapján vehetők igénybe az Európai Gazdasági Térség (EGT) tagállamaiban, illetve Svájcban való átmeneti tartózkodás során orvosilag szükségessé váló szolgáltatások, ide értve a dialízist, az oxigénterápiát, valamint a terhesség és szülés esetén járó ellátásokat. (Amennyiben az adott tagállamban való tartózkodás célja nem ezen ellátások igénybe vétele.) Tervezett ellátások igénybe vételére a Kártya nem szolgál. Európai Egészségbiztosítási Kártyával sürgősségi ellátásokat lehet igénybe venni a Szerb Köztársaságban.

A szükséges orvosi ellátást (melynek szükségességéről az ottani kezelőorvos dönt) csak az államilag finanszírozott intézményekben lehet igénybe venni, a tagállamokban eltérő mértékű önrész megfizetésével, amit az ottani állampolgárok maguk is megfizetnek.

Kivétel: Belgium, Finnország, Franciaország, Luxemburg és Svájc, ahol a teljes összeget ki kell fizetni, és vagy a helyi képviseletnél, vagy az illetékes egészségbiztosítási szervnél visszaigényelni a ténylegesen felmerült költségeket.

5.) Készíts biztonsági mentést a laptopodról, telefonodról, egyéb eszközeidről. Valamint lomtalaníts! Csinálj helyet az új fényképeknek, egyetemi fájloknak, beadandóknak, diáknak és a kinti életeddel kapcsolatos minden tárolandónak. 

(Akár fizikailag is lomtalaníthatsz, ha érzel hozzá kedvet és van rá időd. Meg fogsz lepődni, hogy mennyi cuccod van otthon és ebből milyen kevésre van igazán szükséged. Hidd el, két bőröndnyi dologból is nagyon kényelmesen lehet élni.:))

6.) Szkenneld be az összes iratodat, hogy ne kelljen mindent kivinned magaddal, mégis könnyen elérhető legyen, ha szükséged lenne rá.

 

Elméleti felkészülés és alternatív teendők

1.) Kövesd be az egyetemed social média oldalait. Nézelődj a honlapjukon. Keress eseményeket, societiek-et, amik érdekelnek.

2.) Ha eddig nem tanultál és jegyzeteltél angolul, nézz meg pár online előadást és próbáld ki magadat. Esetleg keress angol megfelelőket a tárgyad szakszavaira, hogy ne életedben először halld őket szeptemberben.

3.) Nézd meg az egyetemi campus térképét és környékét. Akár képeket róla. Így sokkal egyszerűbb lesz majd tájékozódnod.

4.) Csatlakozz az évfolyamod Facebook/messenger/Snapchat (bármilyen platform) csoportjához és ismerkedj meg velük online.

5.) Olvass angolul. Nem kell szakmainak lennie. Sőt. Talán jobb is, ha csak szórakozásból olvasol mondjuk regényt és olyan nyelvezetet látsz, ami a hétköznapokban használt.

(És persze sorozatozz angolul. De szerintem ezt mondanom sem kell. :))

6.) Ha teheted menj el egy angolul tartott eseményre akár itt Budapesten. Lehet csak pár órás, két napos, vagy egy hetes is. De hidd el sokat fog segíteni kicsiben átélni az első nap élményét. Az angolul beszélő világba való belecsöppenést, az idegenekkel való társalgást és ismerkedést. Valamint az angolod beolajozásának is jót fog tenni, ha ki tudja mikor beszéltél utoljára hosszabban egy huzamban.

 

Kiegészítés - személyes megjegyzések és élmények

Ez a rész lehetne az elképzelés-valóság páros utóbbi tagja. Hogy miért? Mert nálam minden olyan gyorsan zajlott. Írországba készülőknek augusztus közepén derülnek csak ki az eredmények és én akkor is épp külföldön voltam, 1 hetet hagyva magamnak két hónapi teendőhöz. 

És ez nagyon nagyon húzós volt. 

Szerintem aki ismer tudja rólam, hogy rendszerezett és rendszerszerető ember vagyok. Akkor érzem magamat komfortosan, ha tudom mikor mit kell csinálnom, mi hol van és mi hogy halad.

Mivel előre tudtam, hogy kevés időm lesz mindezekkel a kiutazós dolgokkal foglalkozni, előre készítettem magamnak sok folyamat ábrát, hogy tudjam a lépéseket. Ám mondanom sem kell, ezt egy perc után elvetettem és fejvesztve csináltam a dolgokat egymás után, “csak legyek kész és rajta azon a repülőn”.

Ekkor pedig felettébb jól jött volna egy fontossági sorrendben öszeszedett lista azokról a teendőkről, amiket még mindenképp itthon kell elintéznem.

Én úgy repültem ki Írországba, hogy még nem volt szállásom. Baromi nehéz találni és az egyetem hétvégén nem dolgozott, hogy ebben segítsen, hiába kezdődött az év szeptember 2-án. 

A repjegyemet is át kellett tetetnem egy héttel hamarabbra, így költséghatékonyság miatt egyedül indultam neki a nagyvilágnak.

Az EU kártyámat szintén kintről intéztem el anyukám itthoni segítségével. Nagyon aggódtam, hogy ne történjen semmi nagy baj, amíg megérkezik. Nem jó biztosítás nélkül egyedül egy idegen országban. Ő hozta utánam, amikor két héttel a megérkezésem után repült ki utánam segíteni, költöztetni, ügyeket intézni. Habár ebből már nem sok maradt hátra, mert mint elengedhetetlen feltételei a kint létnek és boldogulásnak, nem várhattam 2 hetet az elintézésükkel. Kalandos módon ugyan, de én addigra mindent megszereztem. Szállás, diákigazolvány, bankkártya, telefon …

Erről írhatok hosszabban, ha bárkit érdekel, ám most három másik dolgot jegyeznék meg, ami miatt megosztottam ezeket.

1.) Véleményem

Negatívum, hogy nagyon sűrűre sikeredett az az utolsó hét és nem sok időm maradt mindenkitől elköszönni, mindent rendesen bepakolni és átgondolni. De pozitívum, hogy emiatt nem volt időm aggódni sem, azon gondolkozni, hogy mi lesz. Csináltam, amit tudtam az adott idő alatt és akkor bumm, egy karikacsapásra elkezdődött a tanév.

2.) Amit megtanultam, kaptam

Fontos Nektek is tudnotok, hogy bármelyik is legyen, felkészülten utazol ki vagy utolsó pillanatban összecsapva és útközben kitalálva állsz neki, végig lehet csinálni. Semmi hátrányom nem származott abból, hogy így alakult. Igen, nehéz volt, tele megpróbáltatásokkal és olyan dolgokkal, amiket én sem csináltam előtte soha. DE. És ez egy fontos de. Sok mindent megtanultam magamról közben és a dolgok menetéről a nagyvilágban. Valamint elmondhatom magamról, hogy egyedül én harcoltam ki magamnak mindazt, amit sok más társam készen kapott. Így senki, de senki nem veheti el tőlem, hogy miket voltam képes megoldani és ez bizony erőt ad, hogy tudjam bármi történik is még a maradék 3 év során, meg fogok tudni birkózni velük.

3.) Ezt vidd haza magaddal

Szóval lehet így is csinálni, de feleslegesen senkinek nem kívánom, hogy megnehezítse a saját életét és elvonja a fókuszt mindarról, amiért Te személy szerint külföldre mész tanulni.

Semmi baj nincs azzal, ha valakinek nem göröngyös út vezet külföldre, vagy ha valaki felkészülten áll neki mindennek. 

Amit javaslok, hogy amit csak tudsz csinálj egyedül, hogy érezd a felelősséget és aztán az ezzel járó büszkeséget és erőt. De ne szégyelld megkönnyíteni a dolgodat az előre gondolkozással, tervezéssel, vagy bizonyos ügyekben segítségkéréssel.

Az a lényeg, hogy Neked a legjobb legyen.

 

 

És ezzel itt be is fejezném a mai cikket. Remélem hasznosnak és érdekesnek találtad olvasás közben. Ha bármi kérdésed lenne, keress bátran.

Egyébként meg élvezd a nyarad és a felkészülésedet.

Augusztusban érkezik a folytatás, last minute teendőkkel és pakolni valókkal.

 

Viszlát legközelebb,

 

Márti